logo-image

Профилактика

ProphylaxisПрофилактика – сърдечно-съдова система

Болестите на сърдечно-съдовата система могат първично да бъдат предотвратени чрез намаляване на рисковите фактори, които ги причиняват. В случаите на заболяване на сърдечно-съдовата система, това означава: Редовните физически упражнения подобряват и/или поддържат във форма работата на сърцето Ви.

Реално няма значение, дали ходите, плувате или карате колело. Но е важно да обсъдите типа физическа активност предварително с Вашия семеен лекар. Спокойното приемане на професионалните предизвикателства и личните проблеми, чрез правилна оценка на ежедневната програма и работния график, може да доведе до пълно преодоляване на личните проблеми.

Откажете пушенето, така продължителността на живота Ви може да се увеличи значително. След 2 години Вашият риск за развитие на сърдечно-съдови заболявания ще се изравни с този при непушачите.

Добре е храненето Ви да бъде разнообразно, богато на витамини, извягвайте храни с високо съдържание на мазнини.

Зеленчуците, картофите и плодовете са по-здравословни от големи количества месо. Ако консумирате месо, нека то бъде крехко, риба и пилешко са за предпочитене пред мазно месо и колбаси. Също така, въздържането от големи количества сол и сладкиши също може да спомогне за превенцията. Здравословното хранене може да спомогне не само за намаляване на теглото, но и за понижаване на кръвното налягане.

Високото кръвно налягане е рисков фактор. Редовната физическа активност, здравословният начин на живот и отказването от цигарите са ефективни мерки в превенцията на здравето. В случаите на фамилна предразположеност към високо кръвно налягане, то трябва да бъде измервано редовно, дори и при по-младите.

Неправилно хранене, заседнал начин на живот и наследствената обремененост са основните рискови фактори за високи липидни нива в кръвта. Те подпомагат калцификацията на коронарните артерии и водят до коронарна сърдечна болест.

Въздържанието от консумация на кафе и алкохол е препоръчително, тъй като също увеличава риска от сърдечно-съдови заболявания.

Профилактика – Стави

Полезни съвети за хранене и профилактика на ставите.


Здравословно хранене

Начинът ви на живот е от огромно значение за поддържането на здрави стави. Препоръчва се отказване от тютюнопушене, тъй като то редуцира кислородната доставка като цяло, в това число и за хрущяла и ставната капсула. Балансирана диета с пълнозърнести продукти и изобилие от свежи плодове и зеленчуци има благотворен ефект.

Витамини С и Е, а така също и селен, са ценна добавка в борбата със свободните радикали. Калцият и витамин D са от възлово значение за заздравяване на костите. В допълнение, специализирани хранителни добавки, съдържащи глюкозамин биха могли да спомогнат за поддържането на ставите здрави.

Излишно тегло

Ставните оплаквания и износване се явяват по-често при хора с наднормено тегло, отколкото при тези с нормално. Когато е налице излишно тегло, ставите се изхабяват по-бързо, поради свръхнатоварването, което липсва при хора с нормално тегло.

Следователно затлъстяването ускорява появата на артроза и подлага ставите на свръхнатоварване, особено в случаите с вече съществуващо ставно заболяване. В тези случаи сваляне на излишните килограми е първата и най-важна препоръка. Отслабването и/или поддържането на нормална телесна маса е отлична мярка в ставната профилактика.

Енергийните нужди подчертано намаляват с напредване на възрастта, затова редукцията на теглото и/или поддържането на нормална телесна маса е възможно само чрез намаляване приема на храна и/или увеличаване на движението.

Спортуването също може да спомогне при сваляне на килограми.

Когато обаче физическото натоварване се извършва по неправилен начин, това представлява рисков фактор за ставните оплаквания. Ако не сте трениран и искате да влезете във форма, по-добре потърсете медицински съвет.

Грижа за ставите

Важно е да предпазвате ставите от тежки едностранни натоварвания. Това се отнася за стави, които вече са увредени, но също е и превантивна мярка. Всяка болка трябва да бъде избягвана.

В ежедневието Ви има много възможности да се погрижите за предпазването на вашите стави:
  • Не стойте седнали неподвижно с часове / не оставайте в една и съща поза; вместо това променяйте позицията си по-често, ставайте, разхождайте се наоколо, разтягайте се...
  • Обърнете внимание на правилните работни височини вкъщи и на работното си място.
  • Избягвайте тежки товари, напр. разпределяйте пазарските си чанти равномерно между двете ръце.
  • Използвайте висококачествени средно твърди матраци, които поддържат естествената форма на гръбнака.
  • Потърсете си добри обувки: удобно ложе за стъпалото/стелки и смекчаващи сътресенията подметки.

Изводи: на всяка цена избягвайте всичко, което причинява претоварване или болка!