logo-image

Връзка между стреса и сърдечно-съдовите заболявания

Връзка между стреса и сърдечно-съдовите заболяванияСтресът води до повишаване нивата на мастни киселини и глюкоза в кръвта. Те могат да се метаболизират до холестерол, който да се натрупа в стената на артериите (атеросклероза). Оформените плаки оказват съпротивление на кръвния ток и допринасят за високо кръвно налягане.

Постоянният психически стрес също увеличава кръвното налягане и може да доведе до хронична хипертензия. Стресът води до освобождаване на хормони, които увеличават склонността на кръвта към съсирване. Той, също така, увеличава вероятността за започване на тютюнопушене и увеличена консумация на кофеинови храни и напитки. Пушенето увеличава сърдечната честота с до 14 удара в минута, а когато този ефект се комбинира със стрес, може да се стигне до увеличаване с до 38 удара в минута! Ефектът на кофеина е подобен на този от цигарите. При хора, подложени на хроничен стрес, възстановителните механизми на организма са увредени и това води до по-бавен оздравителен процес.

Наред със сърдечно-съдовите проблеми, стресът може да предизвика мускулни, дихателни, кожни, сексуални, стомашно-чревни, психични проблеми, касаещи храненето, а така също и склонност към развиване на зависимост към различни наркотични вещества. Тези състояния са познати като стрес-свързани разстройства. Те могат да доведат до болести, в това число и хронични, дори и до смърт. Стресът увеличава риска и от поява на миокарден инфаркт, както и смъртността от сърдечно-съдови заболявания.

Здравословният начин на живот и редовната физическа активност имат протективен ефект по отношение на стреса и депресията и намаляват риска от сърдечни болести. Участието в специализирана програма за контрол на стреса, организирана от лекари специалисти, може да намали честотата на сърдечно-съдовите инциденти при хора, които вече страдат от подобни заболявания. Подобни програми дават нови стратегии за справяне с ежедневните проблеми.

Някои съвети как да намалите нивото на стреса:

  • Поемете дълбоко дъх. Това ще помогне на мускулите Ви да се отпуснат.
  • Затворете очите си за кратко.
  • Мислете си за приятни неща.
  • Ангажирайте се с някаква физическа активност, дори обикновена разходка.
  • Хранете се правилно. Ограничете храните с богато съдържание на мазнини и захар.
  • Поговорете с приятел относно Вашите проблеми.
  • Променете факторите, които Ви причиняват стрес.
  • Концентрирайте се върху положителните неща в живота си!

Ако усетите, че се чувствате потиснати дълго време, поговорете с Вашия лекар относно специализирана помощ. Не забравяйте, че споделянето с приятели или семейството, както и с други хора със сходни проблеми може също да Ви бъде от полза.