Menü
Контакти Желани продукти Търсене
Диета за здраво сърце

Важна роля за поддържане доброто състояние на сърдечно- съдовата система играят т.нар. здравословни масла: зехтин, рапично или ленено масло, както и хапването на риба най-малко два пъти седмично. От рибите най-полезни за морските, които съдържат Омега-3 мастни киселини - EPA и DHA.

От своя страна пък, зехтинът, лененото и рапичното масло съдържат алфа-линоленова киселина (ALA), растителен тип Омега-3, намаляващ нивото на лошия холестерол в кръвта. 

Редица проучвания доказват благоприятния ефект, както на DHA, така и на EPA върху сърцето, кръвното налягане и нивото на триглицеридите. Минималният препоръчителен прием според специалистите е 250 mg DHA + EPA.  

Според най-новите проучвания биофлавоноидите, които са отговорни за червения и черния цвят при редица плодове (както и червеното вино), също допринасят за здравето на сърцето. 1-2 ябълки на ден или около 250 гр. боровинки са ви достатъчни, за да поддържате сърцето си здраво. За справка обаче, същия ефект не може да се постигне с други плодове като например круши или портокали. Други източници на биофлавоноиди са: морковите, тиквата, броколи, червен лук, някои зеленолистни зеленчуци (спанак), чесън и др. В допълнение зеленчуците и плодовете са богати също така и на калий, а пълнозърнестите храни на магнезий.

Омега-3 (мастни киселини тип ЕРА и DHA)

За здравето на сърцето се препоръчва да се консумират: най-малко 250 mg EPA + DHA / дневно, което може да осигури следната седмична доза мазна морска риба:

  Порция Съдържание на грам (в 100 гр)
Сьомга 50-90g 1.9 – 3.8g
Херинга 80-150g 1.0 2.0g
Сардини 120g 1.0 – 1.4g
Скумрия и пъстърва 120g 1.0 – 1.2g
Тон 400-600g 0.25 – 0.4g

 

Магнезий

Препоръчителна дневна доза: 375 mg. Може да си я набавите от следните храни:

  Порция Енергия
Пшеничен хляб 670g 1258 kcal
Овесено брашно 270g 998 kcal
Зърна от просо 220g 781 kcal
Спанак 646g 113 kcal
Слънчогледови семена 94g 546 kcal

 

Калций

Препоръчителна дневна доза: 800 mg. Може да си я набавите от следните храни:

  Порция Енергия
Пълномаслено краве мляко 656g 324 kcal
Пармезан 66g 294 kcal
Едам 100g 354 kcal
Извара 666g 533 kcal

 

Витамин Е

Препоръчителна дневна доза: 12,0 mg. Може да си я набавите от следните храни:

  Порция Енергия
Пресни малини 1316g 447 kcal
Лешници 46g 290 kcal
Бадеми 46g 262 kcal
Слънчогледово олио 19g 169 kcal

 

Фолиева киселина

Препоръчителна дневна доза: 200 μg. Може да си я набавите от следните храни:

  Порция Енергия
Фреш портокал 834g 392 kcal
Спанак 257g 45 kcal
Китайско зеле 241g 33 kcal
Прясно цвекло 215g 90 kcal
Репички 834g 114 kcal
Варен телешки дроб 81g 119 kcal