Menu
Контакти Желани продукти Търси
Допелхерц рецепти

Витамините и минералите, заедно с биофлавоноидите, съдържащи се в много плодове, имат укрепващ ефект върху имунната система.

От друга страна стресът и небалансираната диета отнемат от тялото ни част от тези съставки, които иначе са предназначени да го защитават. Такива хранителни вещества са предимно антиоксидантите, които се борят със свободните радикали в организма: това са витамините C и E, цинк, селен, фолиева киселина и др., които се съдържат в редица плодове и зеленчуци. Други важни витамин като витамин B6, витамин D, желязо и йод директно поддържат и регулират клетките на имунната система, като спомагат за производството на антитела. 

Къде и по-колко може да намерите тези витамини минерали?

 

Витамин C

Препоръчителна дневна доза 80 mg на ден. Може да си го набавите чрез следните храни:

ПорцияЕнергия
Черен касис45 g18 kcal
Магданоз50 g138 kcal
Червена чушка (пиперка)80 g16 kcal
Броколи70 g20 kcal
Спанак114 g23 kcal
Кисело зеле400 g60 kcal
Лимон151 g60 kcal

 

Витамин Е

Препоръчителен прием дневен прием: 12,0 mg. Може да си ги набавите чрез следните храни:

ПорцияЕнергия
Пресни малини1316 g447 kcal
Лешници46 g290 kcal
Бадеми46 g262 kcal
Слънчогледово олио19 g169 kcal

 

Витамин А

Препоръчителен дневен прием: 800 μg. Може да си го набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Синьо сирене221 g636 kcal
Свински черен дроб, сварен4 g5 kcal
Пресни кайсии268 g114 kcal
Замразен спанак92 g18 kcal
Сурови моркови51 g13 kcal
Салата от моркови със зехтин72 g55 kcal

 

Витамин В1

Препоръчителен дневен прием: 1,1 mg . Може да си ги осигурите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Овесена каша185 g690 kcal
Пълнозърнеста паста 164 g530 kcal
Соя113 g470 kcal
Замразен грах564 g474 kcal
Слънчогледови семена58 g333 kcal
Соево брашно88 g173 kcal
Свинско постно месо111 g151 kcal

 

Желязо

Препоръчителен дневен прием: 14 mg. Може да си ги набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Пшеничен хляб525 g985 kcal
Овесена каша303 g1121 kcal
Замразен спанак388 g78 kcal
Семена от бобови растения278 g772 kcal
Свинско варено563 g1132 kcal
Варен телешки дроб206 g303 kcal
Варен черен дроб, свински91 g113 kcal

 

Цинк

Препоръчителен дневен прием: 10 mg. Може да си ги набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Кашкавал222 g651 kcal
Телешко варено162 g200 kcal
Слънчогледови семена192 g1115 kcal
Пшенични кълнове72 g234 kcal
Овесена каша246г911 kcal
Кашу476 g2724 kcal
Пшеничен хляб416 g781 kcal

 

Селен

Препоръчителен дневен прием: 55 μg. Може да си ги набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Кокос7 g24 kcal
Свински бъбреци7 g13 kcal

Други храни, съдържащи селен са: бразилски орехи, ленено семе, сьомга, соя, краставици, омари, слънчогледови семки, писия, морски костур, миди, скариди, ориз, свинско месо, треска, говеждо месо.