Menu
Контакти Желани продукти Търси
Допелхерц рецепти

Важна роля за поддържане доброто състояние на сърдечно- съдовата система играят т.нар. здравословни масла: зехтин, рапично или ленено масло, както и хапването на риба най-малко два пъти седмично. От рибите най-полезни за морските, които съдържат Омега-3 мастни киселини - EPA и DHA.

От своя страна пък, зехтинът, лененото и рапичното масло съдържат алфа-линоленова киселина (ALA), растителен тип Омега-3, намаляващ нивото на лошия холестерол в кръвта. 

Редица проучвания доказват благоприятния ефект, както на DHA, така и на EPA върху сърцето, кръвното налягане и нивото на триглицеридите. Минималният препоръчителен прием според специалистите е 250 mg DHA + EPA.  

Според най-новите проучвания биофлавоноидите, които са отговорни за червения и черния цвят при редица плодове (както и червеното вино), също допринасят за здравето на сърцето. 1-2 ябълки на ден или около 250 гр. боровинки са ви достатъчни, за да поддържате сърцето си здраво. За справка обаче, същия ефект не може да се постигне с други плодове като например круши или портокали. Други източници на биофлавоноиди са: морковите, тиквата, броколи, червен лук, някои зеленолистни зеленчуци (спанак), чесън и др. В допълнение зеленчуците и плодовете са богати също така и на калий, а пълнозърнестите храни на магнезий.

Омега-3 (мастни киселини тип ЕРА и DHA)

За здравето на сърцето се препоръчва да се консумират: най-малко 250 mg EPA + DHA / дневно, което може да осигури следната седмична доза мазна морска риба:

ПорцияСъдържание на грам (в 100 гр)
Сьомга50-90g1.9 – 3.8g
Херинга80-150g1.0 2.0g
Сардини120g1.0 – 1.4g
Скумрия и пъстърва120g1.0 – 1.2g
Тон400-600g0.25 – 0.4g

 

Магнезий

Препоръчителна дневна доза: 375 mg. Може да си я набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Пшеничен хляб670g1258 kcal
Овесено брашно270g998 kcal
Зърна от просо220g781 kcal
Спанак646g113 kcal
Слънчогледови семена94g546 kcal

 

Калций

Препоръчителна дневна доза: 800 mg. Може да си я набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Пълномаслено краве мляко656g324 kcal
Пармезан66g294 kcal
Едам100g354 kcal
Извара666g533 kcal

 

Витамин Е

Препоръчителна дневна доза: 12,0 mg. Може да си я набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Пресни малини1316g447 kcal
Лешници46g290 kcal
Бадеми46g262 kcal
Слънчогледово олио19g169 kcal

 

Фолиева киселина

Препоръчителна дневна доза: 200 μg. Може да си я набавите от следните храни:

ПорцияЕнергия
Фреш портокал834g392 kcal
Спанак257g45 kcal
Китайско зеле241g33 kcal
Прясно цвекло215g90 kcal
Репички834g114 kcal
Варен телешки дроб81g119 kcal