Menu
Контакти Желани продукти Търси
Дневник-пътеводител на бъдещата майка

Дневник-пътеводител на бъдещата майка

Бременността е едно от най-прекрасните и вълнуващи изживявания за всяка жена. В този период настъпват и много промени в женския организъм. Важно е спазването на пълноценен и разнообразен хранителен режим, обогатен с витамини, минерали, микроелементи и др.
 

Витамините и микроелементите участват във всички важни процеси в нашия организъм, а в хода на бременността нуждите от тях се увеличават. Данни от съвременни изследвания за хранителните препоръки към населението, показват, че приемът на фолиева киселина, йод, желязо и Омега-3 мастни киселини, е особено препоръчителен.

Витамините са естествени вещества, които се съдържат в хранителните продукти. Те “работят” като регулатори на най-важните биохимични процеси в обмяната на веществата. Преди, по време на бременността и в периода на кърменето, тяхната роля става още по-съществена, защото подпомагат развитието на плода и запазват жизнените сили на майчиния организъм.

Минералите и микроелементите са от съществено значение за нормалното протичане на метаболитните реакции. Те играят роля на кофактори в редица белтъци и обезпечават жизнено важни функции, като синтез на хормони, антиоксидантна защита, строеж на различни тъкани, предаване на нервни импулси и много други.


Редица проучвания доказват, че голям процент от жените не приемат достатъчно фолиева киселина с храната си и снабдяването на организма им с желязо и йод не е оптимално (Quelle: Fragen und Antworten zu Folsäure. FAQ des BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung) vom 22. Februar 2007).

Добре известно е, че:
1.    Най-много витамини, минерали и микроелементи се съдържат в пресните плодове, зеленчуци, месо, яйца, риба и ядки
2.    Витамините имат и редица “врагове” като пастьоризация, консервиране, употреба на пестициди и нитрати, използване на метални цитрус преси!

ФОЛИЕВАТА КИСЕЛИНА, наричана още витамин B9, е жизненоважна по време на бременност. Тя подпомага нормалния растеж и развитие на тъканите на плода. Участва в процесите на клетъчно делене и диференциране, които са в основата на вътреутробното развитие.
Фолиевата киселина играе важна роля още от самото начало на бременността. Недостигът на фолиева киселина по време на бременност води до дефекти на невралната тръба, от която се развиват гръбначният стълб и мозъкът на зародиша. Ето защо е препоръчително жените в детеродна възраст да приемат фолиева киселина регулярно.

Съществено значение за бременните има и приемът на ЙОД. Той обуславя правилното функциониране на щитовидната жлеза и участва в синтеза на нейните хормони. Те контролират растежа, енергийния обмен, развитието и съзряването на нервната система.

Нуждите от ЖЕЛЯЗО при бременност нарастват с около 50%. То участва в синтеза на хемоглобина, необходим за образуването на червени кръвни клетки и транспорта на кислород в кръвта. Желязото, наред с Цинка и витамините В12 и D3 подпомагат и процесите на клетъчното делене.
Отношение към имунната система имат витамините А, D, C, В6, В12, фолиева киселина и микроелементите желязо и цинк.

В-ВИТАМИНИТЕ са важни за дейността на нервната система. Витамин В6 допринася за регулиране на хормоналната дейност и заедно с Витамин В2 участват в кръвотворенето.

ВИТАМИН А подпомага процесите на специализация на клетките и нормалното зрение.

Към грижата за външния вид на бъдещите майки пряко отношение има БИОТИНЪТ. Той допринася за поддържане на нормалното състояние на косата и кожата.
 

ОМЕГА-3 мастните киселини и тяхното значение в периодите преди, по време и след бременността

Важни представители на ОМЕГА-3 мастните киселини са Ейкозапентаеновата (EPA) и Докозахексаеновата (DHA). DHA е важна за нормалното ембрионално развитие на очите и мозъка. Още по време на бременността майката трябва да осигурява достатъчно DHA.

Ползи от приема на Омега-3 мастни киселини:
•    Незаменими, тъй като човешкото тяло се нуждае от тях, а не може да ги произвежда
•    Защита и профилактика на сърдечно-съдовата система
•    Важни за нормалната функция на мозъка
Добри източници на Омега-3 мастни киселини са студеноводните риби - сьомга, херинга, скумрия.

Технологията на производство на всяка капсула Допелхерц® Актив Мама осигурява висока степен на чистота на съставките. Така, майчиният организъм приема необходимото количество незаменими Омега-3 мастни киселини за плода, без риск от прием на замърсени рибни продукти.
 

В очакване на най-радостното събитие...



Списък за родилния дом


Документи:
•    Лична карта
•    Обменна карта
•    Направление за раждане
•    Изследвания от периода на бременността
•    Документ за кръвна група и Rh (резус) фактор, издаден от легитимна лаборатория
•    Акт за граждански брак или нотариално заверена декларация за припознаване на детето от бащата

За майката:
•    Нощница, удобна за кърмене
•    Чехли
•    Хавлиена кърпа
•    Сутиен за кърмачки
•    Силно абсорбиращи превръзки – за предпочитане нощни
•    Помпа за кърма
•    Тоалетни принадлежности (сапун, тоалетна хартия, шампоан, четка и паста за зъби)
•    Чаша, вилица, лъжица
•    При родилите секцио се изискват и 2 бр. хипоалергенни превръзки за оперативна рана с размер 20 см.
•    Мокри и сухи кърпички
•    Минерална вода
•    Мобилно устройство и зарядно за него
•    Джобни пари

За бебето:
•    1 малък пакет (неразпечатан) памперси
•    1 пакет мокри бебешки кърпички
•    Ръкавички за предпазване на бебето от драскане
•    Комплект за изписване

Ползите от кърменето

Кърмата е най-пълноценната храна за здравословния растеж и развитието на Вашето бебе!

Съставът на кърмата обединява много полезни вещества за физическото, емоционалното и интелектуалното развитие на бебето, които изпълняват функциите си в комбинация с опреде- лени витамини и минерали!
•    Коластрата е течност, която се отделя от млечните жлези в първите 3 до 4 дни след раждането. Богата е на белтъци, въгле- хидрати, витамини и имуноглобулини от група А, които защита- ват новороденото.
•    Мазнини - около 35г/л. Те са изградени главно от ненаситени мастни киселини, които са важни за развитието на мозъка, нерв- ната система и ретината на окото.
•    Въглехидрати – в най-голямо количество, около 72г/л. Те са основен енергетичен източник за организма и са от изключи- телно значение за мозъка.
•    Белтъци – с висока биологична стойност - около 11-12г/л.
•    Соли - относително малко - 2г/л.
•    Витамини и минерали
•    Биологично активни вещества - цитокини, растежни фактори, хормони и др, които защитават кърмачето, благодарение на своите разнообразни ефекти - противовъзпалителени, бактери- цидни и имуностимулиращи.
По време на бременността и кърменето се повишават нуждите на майчиния организъм от витамини и минерали!

В кърмата преминават:
•    Омега-3 мастни киселини
•    Желязо
•    Калций и Витамин D3
•    Витамин С
•    Витамини от B-групата
•    Магнезий
•    Йод
•    Цинк
•    Фолиева киселина
•    Витамини А и Е, както и редица други вещества

Източници:

1.    Върбанова Б. Майчината кърма – имунна система. Сп. Мединфо 2008, 8, 5-9
2.    Garofalo RP, Goldman AS: Expression of functional immunomodulating and anti-inflammatory factors in human milk. Clin. Perinatol 1999; 26 :2: 361-377. .
3.    Jagadeesam V. Nucleotides in nutrition. Nutrition in disease management. Update Series. Nutrition Foundation of India 2000; 7:7-16.
4.    K. M. Järvinen.J. E. Westfall, M. S. Seppo.A. K. James,A. J. Tsuang,P. J. Feustel, H. A. Sampson,C. Berin. Role of maternal elimination diets and human milk IgA in the development of cow's milk allergy in the infants. 2014. Clinical & Experimental Allergy. Volume 44, Issue 1, pages 69-78.
5.    Sean C.L. Deonia , Douglas C. Dean IIIa, Irene Piryatinskya, b, Jonathan O'Muircheartaigha, c, Nicole Waskiewicza, Katie Lehmana, Michelle Hana, Holly Dirksa.Breastfeeding and early white matter development .2013. Elsevier.Volume 82, 77–86
 

 

Чести проблеми в бебешка възраст

Колики – коремни болки, които предизвикват плач и неспокойствие при повечето бебета. Смята се, че са свързани с натрупването на газове, отделени от непреработената храна, които разтягат стените на червата. При новородените стомашно-чревният тракт не е добре развит. Липсват част от храносмилателните ензими.
Най-честите признаци на коликите са: подут корем, повдигане на краката към корема, извиване на гърба, присвиване на дланите. Обикновено преминават до няколко часа.
Другата причина за болка в коремчето може да е поглъщане на повече въздух (аерофагия).
За да намалим появата на колики, е препоръчително:
•    Оригване на бебето след нахранване
•    Осигуряване на дневен режим с постоянни часове на къпане, хранене, разходки и сън
•    Премахване от диетата на кърмещата майката
на хранителните продукти, предизвикващи колики (млечни, соеви, зърнени продукти, газирани напитки, цитрусови плодове, някои зеленчуци и др.)
•    Осигуряване на спокойна атмосфера у дома


Чувствителност на нервната система – новородените все още не са свикнали с въздействието на светлинни и звукови дразнители. В края на деня те са изтощени и реагират с плач.


Подсичането на бебешката кожа – най-често срещаният дерматологичен проблем. Характеризира се със зачервяване и подуване на кожата, там където е изложена на дразнещото действие на урината и изпражненията.
За предпазване от подсичане помага:
•    Редовната смяна на мократа или замърсена пелена

Цистит и бременност

Циститът е възпаление на пикочния мехур.
Засяга 10 пъти по-често жените, в сравнение с мъжете. Обикновено причина за развитието му е бактериална инфекция. Смята се, че една от пет жени е боледувала или ще боледува поне
веджъж в живота си от цистит. Най-честият причинител на острия цистит са бактерии от гастро-интестиналния тракт. В 70-95% от случаите причина е бактерията Escherichia coli. Нелекуван, циститът става хроничен и може да засегне и бъбреците.
Инфекциите на пикочните пътища по време на бременност не са рядкост. Освен за майката, могат да бъдат опасни и за плода.
Кои са най-често срещаните причини за поява на цистит?
• Бременност (основна причина са хормоналните промени)
• Простуда
• Неадекватна хигиена
• Проблеми с гастро-интестиналния тракт (запек или диария)
• Стеснения и камъни в пикочните пътища
Как да се предпазим?
• Обилно приемане на течности
• Предпазване от простудни заболявания
• Поддържане на адекватна хигиена
• Избягване честото носене на тясно и стягащо бельо
• Профилактика

Някои растителни екстракти, като тези от червена боровинка и тиквено семе, представляват богат източник на биологично активни вещества. Те благоприятстват повишаването на естествената резистентност на пикочо-отделителната система и подкрепят нормалната функция на пикочния мехур.