Menu
Контакти Желани продукти Търси
Хранене по време на бременност

Хранене по време на бременност

Хранене в периода на бременността

Балансираната и разнообразна диета, комбинирана с достатъчно движение е от изключително значение в периода на бременността, както за Вас, така и за Вашето бебе. Не се безпокойте, не е задължително да сте експерт по храненето или диетолог, за да се храните пълноценно. Доста често бременните разбират интуитивно кое е добре за тях и се доверяват на инстинктите си.

 

Правилната диета за бременни – полезни съвети за всеки ден

Един от най-важните витамини по време на бременността е фолиевата киселина, която се съдържа предимно в суровите плодове и зеленчуци. Важен източник на фолиева киселина се явява броколито. Трябва да имате предвид, че за да избегнете потенциални патогени, трябва да измивате плодовете и зеленчуците много внимателно особено ако са кореноплодни.
Чистото месо (без тлъстини) и магданозът от друга страна съдържат така важното желязо, от което бебето се нуждае за да изгради вътрешните си органи. Ролята на желязото също така е да стимулира притока на кръв към матката.
Фолиевата киселина и желязото са най-ценни за бъдещата майка, но има цяла редица от витамини и минерали, които помагат на бебето да се развива. Струва си да обърнем внимание на диетата си и да я направим максимално здравословна по време на бременността и кърменето – Вашето бебе ще Ви бъде благодарно.

 

Как да процедираме с храната по време на бременност

Хигиената е от изключително значение – винаги мийте ръцете си след като сте мили храна или сте докосвали сурово месо или риба. Внимателно изплаквайте суровите плодове и зеленчуци дори и пакетираните салати, кълнове и т.н. Също така измивайте ръцете си задължително преди хранене.
Старайте се да консумирате само пресни храни и не съхранявайте отворените опаковки твърде дълго. Приготвяйте салатите непосредствено преди консумация.

Кои храни трябва да избягвате

Имунната система на бебето все още не е напълно развита в утробата и след раждането и следователно трябва да бъде добре защитена срещу възможни патогени, доставени с храната. Храни, които са принципно безвредни могат да носят микроби или бактерии, с които вашето бебе да не може да се пребори само. Най-добрият начин да предотвратите инфекция при нероденото си дете вследствие на патогени като Salmonella, Listeria или токсоплазмоза е да се храните правилно и да се въздържате от прием на определени храни. Не се притеснявайте – ако четете тази статия, вече се справяте добре. На първо място – не яжте сурови храни от животински произход като сурово месо, риба, яйца и прясно сирене.

 

Сурово месо и риба


Месото и рибата са важни храни по време на бременността. Месото съдържа много полезни вещества като витамин В12, цинк и желязо, които са необходими в още по-големи дози в периода на бременността. Рибата и морските дарове са богат източник на Омега-3 мастни киселини, които допринасят за правилното развитие на очите и мозъка на нероденото бебе. Месо и риба можете да консумирате спокойно стига да са добре сготвени – патогените биват разрушени от силната топлина. Внимание: храни като ростбийф, тартар, пъстърма, суджук, луканка, суши, пушена сьомга и др. могат да съдържат листерия или да отключат токсоплазмоза.
Токсоплазмозата е инфекциозно заболяване, причинено от паразити, които могат да се прехвърлят от заразено сурово месо или кош за боклук. Съвет: ако обичате да градинарствате, правете го задължително с ръкавици, за да избегнете допир до котешки изпражнения, които също могат да бъдат източник на токсоплазмоза.
Обикновено здравите хора почти не забелязват симптомите на токсоплазмозата, но ако нероденото бебе се зарази, това може да доведе до сериозни здравословни проблеми и последствия. Ако някога сте били инфектирани с токсоплазмоза преди бременността, то тялото Ви е придобило имунитет. Вашият доктор ще определи това още в началото на бременността посредством кръвен тест.

 

Млечни продукти от сурово мляко

Млечните продукти от сурово мляко като меките сирена например, могат да съдържат бактерията Listeria. Хората със силна имунна система обикновено трудно забелязват други симптоми освен треска, главоболие или болки в тялото, докато други страдат от диария и повръщане вследствие на Листерийната инфекция. Проблемът е, че неродените бебета могат да се разболеят сериозно заради патогените.
От друга страна, можете да консумирате без никакво колебание сварени и пастьоризирани млечни продукти. Относно сирената - ето кои не са препоръчителни по време на бременност:
-    бяло сирене като Камембер, Бри, Камбозола или козе сирене Chèvre
-    синьо сирене като Горгонзола, Романо или Рокфор
-    всички меки, непастьоризирани сирена, както и козе или овче сирене
Подходящи за консумация са продукти, приготвени с мляко, загрято до висока температура като: кисело мляко, крема сирене, моцарела, сирене cottage и други.
Ето и едно изключение от правилото – пармезанът. Той се приготвя от сурово мляко, но отлежава достатъчно дълго време, което минимизира риска от развиване на Листерия.
Имайте предвид всички неща, изброени по-горе, но не се притеснявайте – листерийната инфекция се среща много рядко при бременните жени.
Сурови яйца:
Несготвените яйца могат да съдържат бактерията салмонела. Салмонелата се характеризира с тежко повръщане, разстройство и често висока температура. Въпреки че тази инфекция сама по себе си не застрашава директно бебето в корема, тя води до обезводняване на организма на бъдещата майка, което вече би могло да навреди на плода. Внимание: суровите яйца могат да бъдат включени в приготвянето на множество домашни храни като майонеза, сос холандез или тирамису. В готовите продукти обикновено яйцата са пастьоризирани и салмонелата унищожена.
 
Ако обичате да ядете яйца, трябва да ги готвите поне 7 минути. Пържените яйца трябва да бъдат пържени и от двете страни. Избягвайте да опитвате сурово тесто, ако сте включили сурови яйца в рецептата.
 

Напитки по време на бременност

Достатъчният прием на течности е жизненоважен. По време на бременността, индивидуалните нужди от прием на течности нарастват заради увеличения кръвен обем и количество околоплодна течност, още повече, че самият плод също трябва да бъде снабден с достатъчно течности. Бременните жените трябва да пият поне 2 литра течности на ден, но не е важно само количеството, а и какво точно пиете.
Разбира се, алкохолът е табу по време на бременността и кърменето. Алкохолът навлиза в кръвния поток на плода през плацентата и може да доведе до физически и умствени увреждания. Алкохолът може да засегне деленето на клетките или да повлияе негативно върху централната нервна система.
Знаете ли, че кофеинът също достига до бебето в утробата Ви? Ако сте бременна и пиете кафе, същото количество кофеин поема и бебето. Това би могло да доведе до ускоряване на неговия пулс и повишена активност. Ограничете консумацията на кофеин, защото кофеинът преминава директно през пъпната връв към плода. Имайте предвид, че не само кафето съдържа кофеин, но и зеленият чай, черният чай, някои безалкохолни напитки, какаото и енергийните напитки.
Ограничете консумацията на Тоник и Битер лимон по време на бременността и кърменето, тъй като съдържа хинин.

Когато ходите на ресторант

Бъдете сигурна, че храната е прясна. Избягвайте да ядете салати или предястия от открити витрини или съдове без капак – особено, ако не изглеждат свежи.