Menu
Контакти Желани продукти Търси
faafafaf

Зрението е най-ценното от всички наши сетива, защото осигурява 80% от  информацията ни за околната среда. За да обработи тази информация, мозъкът ни използва около една трета от капацитета си! Ние разпознаваме цветове, форми и движения и дори можем да виждаме триизмерно, както и да преценяваме размер и разстояние.

Очите ни са не само най-красивите сетивни органи, но те са и най-чувствителните. Защитете и подкрепете зрението си, защото доброто зрение е от ключова важност за вашето качество на живот!

Здравословната храна за очите

Силата на зрението ни намалява осезаемо около 40 годишна възраст, но с правилен начин на живот можем да поддържаме очите си във форма още дълго време.

Здравословна диета в подкрепа на очното здраве, съчетана с някои добри навици, като редовен преглед при офталмолог, употреба на слънцезащитни очила, за да се предпазим от UV лъчите, избягване на цигарен дим,  са важни за здравето на очите и за доброто зрение.

Но какво представлява "здравословна диета, в подкрепа на очното здраве"?

Според Немското дружество по хранене е препоръчително пет пъти на ден да се  консумират свежи плодове и зеленчуци, тъй като те осигуряват нужните витамини и микроелементи, за оптимален метаболизъм на окото.

Различните хранителни вещества са особено важни, както за поддържане на доброто зрение, така и за запазването му до напреднала възраст.

Подхранващи и защитни вещества за очите:

  • Витамин А - поддържа нормално зрение
  • Витамин С – защитава клетките от оксидативен стрес (свободни радикали)
  • Витамин Е - защитава клетките от оксидативен стрес (свободни радикали)
  • Лутеин и зеаксантин са пигменти от макулата на ретината
  • Цинк - поддържа нормално зрение
  • Селен - защитава клетките от оксидативен стрес (свободни радикали)

DHA – важен нутриент за зрението и изграждането на слъзния филм

Вероятно най-известният хранителен елемент, свързан със здравето на очите, е витамин А, известен като „витамин, отговорен за здравето на очите“ . Той участва в изграждането на зрителния пигмент родопсин.

Витамин А – жизненоважен за здравето на очите

Здраве за очите

Добрите източници на витамин А включват черен дроб, сирене с висока масленост, херинга или скумрия и яйца. Морковите са богати на бета-каротин, предшественик на витамин А и често се определят като храна, поддържаща зрението.

Някои фактори, като незащитен работен  монитор, малка дистанция и дълготрайно гледане на телевизия, силна слънчева светлина или често нощно шофиране, могат да доведат до повишени нужди от витамин А.

 

Лутеин + зеаксантин - компоненти на макулата

Остротата и контрастът на виждане се дължат на "жълтото петно" (macula lutea), малка област в центъра на ретината, където се проектират образите, върху които се фокусираме. Жълтият цвят се дължи на повишеното присъствие на растителните пигменти лутеин и зеаксантин. Тъй като слънчевата светлина попада директно в жълтото петно, природата е „осигурила“ висока концентрация на лутеин и зеаксантин, които участват и в антиоксидантната защита.

Тези каротеноиди се съдържат в зеленчуци като аспержи, суров спанак или магданоз.

Цинк, селен + витамини C и E - защита за очите

Очите ни са изложени на оксидативен стрес чрез повтарящо се излагане на светлина. Това може да доведе до повишено образуване на свободни радикали. За да се намали този ефект, клетките ни имат специален „щит“: витамините С и Е, както и микроелементите селен и цинк, помагат да се предпазят клетките от оксидативен стрес.

Цитрусовите плодове, чушките и ягодите са добре известни източници на витамин С. Витамин Е се съдържа в растителните масла. Селенът и цинкът се откриват предимно в животински храни като риба и месо. Нашият съвет: насладете се на стриди, те са най-богатата на цинк храна!

Омега-3 мастната киселина DHA - компонент на зрителните клетки

Особено ценна за здравето на очите е докозахексаеновата киселина (DHA), полиненаситена омега-3 мастна киселина. DHA се съдържа в най-големи количества в мозъка и зрителните  клетки. Важна е за структурата на ретината и играе роля в поддържането на нормалното зрение.

DHA се съдържа и в мастната съставка на слъзния филм, който предпазва очите ни от изсъхване. Добрият слъзен филм гарантира, че слъзната течност не се изпарява и очите остават добре овлажнени.

Особено добри източници на омега-3 мастни киселини са студеноводните риби като херинга, скумрия или сьомга.

Нашето зрение е най-скъпоценно от всичките ни сетива – за да ви служи вярно го подкрепяйте още преди да настъпят необратими изменения!

Здраве за очите 2