Menü
Контакти Желани продукти Търсене
Каква е ролята на L-лизина за нашето здраве?

L-лизинът е една от деветте основни (незаменими) аминокиселини, от които нашето тяло се нуждае, за да може да функционира пълноценно. Той е градивен елемент на всички белтъци и е необходим за растежа, за възстановяването на тъканите, за производството на хормони и антитела, за възстановяването на мускулите, за костното израстване и др. Интересното е, че L-лизинът  не може да се синтезира по естествен начин в организма ни.

Белтъчините, които приемаме с храната, снабдяват телата ни с аминокиселини. Те могат да бъдат класифицирани по два начина:

  • пълноценни белтъчини, които съдържат всички аминокиселини в количества, достатъчни за правилното развитие и растеж. Те са предимно от животински произход като например яйца, мляко, месо, птици и риба
  • непълноценни белтъчини, които не съдържат някои аминокиселини или те са в недостатъчни количества, за да осигурят растежа, каквито са житните храни, царевицата и други

Кои са основните хранителни източници на L-лизин и какво количество ни е необходимо?

Богати на важната аминокиселина са краве мляко, червено месо, яйчен жълтък, риба, майчино мляко, ядки, картофи, авокадо, чушки, спанак, соя и други.

При изследване от 2007 година за необходимостта от L-лизин през различните периоди на човешкото развитие са определени следните препоръчителни количества1:

  • новородени: 64 mg/kg тегло
  • деца от 4-10 години: 35 mg/kg тегло
  • възрастни над 18 години: 30 mg/kg тегло

На пръв поглед се вижда, че децата и новородените имат по-големи потребности от прием на L-лизин и това има своето логично обяснение, тъй като децата се намират в период на интензивен растеж. Ето защо определящо значение за правилното развитие има пълноценното и разнообразно хранене.

Каква е ролята на L-лизина в организма?

1. L-лизинът е важен за структурата на колагена, мускулите и зарастването на рани

L- лизинът се откроява с множество функции в различните системи. Аминокиселината е част от структурата на колагена, един от най-важните компоненти на съединителната тъкан и необходим за растежа. Тя участва в създаването на кръстосани връзки между молекулите при формирането на колагеновите влакна2. Съществуват данни, че L-лизинът може да подпомага процеса на заздравяване на раните като действа като свързващ агент. По този начин увеличава броя на новите клетки в раната3.

Важна роля L- лизинът има и за растежа и укрепването на мускулите4. Скоростта на подновяване на напречно-набраздената мускулна тъкан е зависима в значителна степен от наличието на аминокиселината в организма. Увеличеният прием на белтъчини с животински произход, които са богати на L-лизин, повлиява по-ефикасно мускулния растеж, сравнено с растителните източници. Един от начините за „подобряване“ на растителните източници е те да бъдат обогатени с L-лизин. Следователно може да се направят изводи, че увеличаването на теглото в т.ч. и мускулната маса зависи от приемането на L- лизин.

2. L-лизинът подпомага костното изграждане и подобрява усвояването и резорбцията на калций

Известно е, че в световен мащаб усвояването на калция е по-ниско в сравнение с нуждите.

Калцият е важен както за децата заради развитието на костите и зъбите, така и за възрастните. Недостигът на калций, фосфор и цинк води до лошо развитие на костната система и забавя растежа. Според проучване от 2003 година аминокиселините лизин и аргинин имат положителни ефекти спрямо развитието и пролиферацията на остеобластите (клетки в костите)5.

Смята се, че L-лизинът увеличава абсорбцията на калций в червата и помага на бъбреците да задържат минерала6. С това би могъл да предпази костите и да участва в контрола на преноса на калций в тялото, като по този начин бива възприеман като обещаващо средство за профилактика на редица здравни проблеми със социално значение.

3. L-лизинът може да подпомогне функциите на имунната система в борбата с различни вируси или бактерии

Съчетаването му с цинк има благоприятен ефект върху съпротивителните сили на организма. Приемът на L- лизин подпомага работата на имунната система особено при борбата ѝ с различни вируси или бактерии, в това число респираторни и причиняващи стомашно-чревни неразположения при деца и възрастни7.

Различни проучвания доказват положителното влияние на увеличения прием на L-лизин, съчетан с витамин С, цинк и други при инфекции, причинени от Herpes simplex вирусa8. Смята се, че лизинът може да антагонизира действието на друга аминокиселина, наречена аргинин, от която HSV-1 се нуждае, за да се размножи9.

4. L-лизинът има положителен ефект по отношение намаляване на безпокойството

L-лизинът може да играе роля за намаляване на тревожността. Систематичен обзор на проучвания за хранителни и растителни съставки и приложението им при тревожност, определя лизина и аргинина като съставки с добър потенциал при третиране на тревожност10. Лизинът спомага за намаляване на чувството на безпокойство и намаляване на нивата на хормона на стреса кортизол при някои хора11.

5. Подобряване на теглото и апетита при малки деца

Обогатяването на диетата с аминокиселини е стартирало чрез експерименти с животни през 50-те години на миналия век. Според проучване от 1955г. добавянето на L- лизин към млякото води до увеличаване на телесното тегло и подобряване на апетита при децата за времето на изследването12.

Как да различим признаците на недостиг на L-лизин в организма?

Един най-честите признаци за понижено количество лизин е загубата на апетит, ето защо допълването на диетата с L-лизин би могло да доведе до подобряване на апетита по естествен начин. Сред останалите признаци са лесна уморяемост, липса на концентрация, промени в настроението и други.

От друга страна при повишени нива могат да се появят симптоми, свързани с гадене, повръщане и спазми.

__________________________________

Цитирана литература:

  1. Daniel Tomé Lysine Requirement through the Human Life Cycle, 2007
  2. Mitsuo Yamauchi, Marnisa Sricholpech Lysine post-translational modifications of collagen, 2012
  3. Debatosh Datta, Akshay Bhinge, Vidya Chandran - Lysine: Is it worth more?, 2001
  4. Van Vliet S. et al The Skeletal Muscle Anabolic Response to Plant- versus Animal-Based Protein Consumption, 2015
  5. Paola Torricelli , Milena Fini, Gianluca Giavaresi, Roberto Giardino - Human osteopenic bone-derived osteoblasts: essential amino acids treatment effects, 2003
  6. R Civitelli , D T Villareal, D Agnusdei, P Nardi, L V Avioli, C Gennari - Dietary L-lysine and calcium metabolism in humans, 1992
  7. Gosh S. et al Effect of lysine supplementation on health and morbidity in subjects belonging to poor peri-urban households in Accra, Ghana 2010
  8. Gaby AR. Natural remedies for herpes simplex. Altern Med Rev. 2006;
  9. R S Griffith, D C DeLong, J D Nelson - Relation of arginine-lysine antagonism to herpes simplex growth in tissue culture, 1981
  10. Shaheen E Lakhan, Karen F Vieira - Nutritional and herbal supplements for anxiety and anxiety-related disorders: systematic review, 2010
  11.   Miro Smriga, Toshihiko Ando, Masahisa Akutsu et all - Oral treatment with L-lysine and L-arginine reduces anxiety and basal cortisol levels in healthy humans, 2007
  12. Anthony Albanese, PH.D et all Biochemical and Nutritional Effects of Lysine-Reinforced Diets 1955